Spanje: Parlementaire Commissie voor Ecologische Transitie neemt motie aan om ecocide als internationale misdaad te erkennen.

Op woensdag 11 mei heeft de parlementaire commissie voor ecologische transitie van het Spaanse Congres van Afgevaardigden een motie aangenomen (Proposición No de Ley, PNL) waarin de regering wordt opgeroepen om de erkenning van ecocide als een internationale misdaad te bevorderen en eveneens om te overwegen ecocide op te nemen in het Spaanse wetboek van strafrecht.

In december 2020 nam de commissie Buitenlandse Zaken van het Spaanse congres al een motie met dezelfde strekking aan. Bij deze gelegenheid werd het voorstel ingediend door de parlementaire fracties van Unidas Podemos-En Comú Podem-Galicia en Común, en aangenomen met 19 stemmen voor, 5 tegen en 12 onthoudingen.

De voorzitter van de commissie die de motie verdedigde, Juan López de Uralde (foto), zei in zijn toespraak dat "we in Spanje hebben geleden onder enorme milieu-agressies die ongestraft zijn gebleven". Hij wees ook op de noodzaak om ecocide te erkennen als een wereldwijde misdaad, aangezien we "er erg gewend aan zijn geraakt" dat milieumisdrijven ongestraft blijven.

In de memorie van toelichting op de motie staat het volgende:

"Het doel is om ecocide te erkennen als vijfde ernstige misdaad en het onder de jurisdictie van het Internationaal Strafhof te brengen. Ernstige misdaden tegen het milieu zouden in dezelfde categorie vallen als oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid en zouden vervolgd kunnen worden door het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC)".

De motie, die deels het narratief volgt van de internationale Stop Ecocide campagne, neemt ook de juridische definitie van ecocide over, opgesteld door een panel van onafhankelijke deskundigen, bijeengeroepen door de Stop Ecocide Foundation, en merkt op dat:

"... een nieuwe techniek nodig is voor het creëren van misdaden tegen het milieu die werkelijk de bescherming van het beschermde subject garanderen evenals de bestraffing van diegene die het opzettelijk of door schuld beschadigt".

Tijdens het debat dat in de parlementaire fracties ontstond, zijn verschillende ideeën aan de orde gesteld, zoals de noodzaak van een wereldwijd verbod op ecocide om verplaatsing van milieuschade naar zones of gebieden met mindere strenge milieuwetgeving te voorkomen.

In de motie staat:

"Het congres dringt er bij de regering op aan om beleid te onderzoeken ter bevordering van een wijziging van het Statuut van Rome teneinde ecocide als een internationale misdaad daarin op te nemen, en om de invoering van procedurele en strafrechtelijke hervormingen van onze nationale wetgeving te onderzoeken die daarvoor nodig zijn."